lauantai 30. heinäkuuta 2011

matkapäiväkirja.

Tässä on elämäni ensimmäinen matkapäiväkirja, jonka kirjotin Slovenian matkallani 21.-29.7.11.
Oltiin puolen päivän maissa Sloveniassa Brnikin lentoasemalla, josta matkattiin taksilla lähelle ensimmäisen yön hostellia joka oli ihan joen varressa tosin eri puolella kuin ollaan yleensä oltu. Onneksi saatiin taksi ettei tarvinnu vetää laukkuja niin pitkää matkaa. Ensin käytiin heittämässä laukut hostellille ja sitten käytiin kävelemässä hieman kaupungilla. Muut päätti lähteä hostelliin lepäämään ja miä koukkasin eri suuntaan ja kävin jo tutuksi tulleessa levykaupassa ostoksilla. Myöhemmin vielä käytiin äitin kanssa Gerry Weberin ja H&M:n alennusmyynneissä. Matkalla hostelliin ostin vielä joen varren kojusta itelleni korun (tähden, yllätys). Illalla käytiin iskän ja äitin kanssa viinillä joen varressa.
Toisena päivänä eli perjantaina 22.7. luovutettiin huone kymmenen aikaan ja aamupalan jälkeen käveltiin bussi asemalle. Ensimmäinen pysähdys oli Postojnassa, jossa iskä, Marjaana ja Timo kävivät kattomassa tippukiviluolia. Me äitin kanssa käytiin siellä jo 2007 joten me jäätiin tyttöjen kanssa kiertämään Postojnan katuja. Pari tuntin talsimisen jälkeen mentiin syömään ja sitten luolaihmisetkin liittyivät meidän seuraan.
14.40 lähti bussi kohti Pirania ja siihen mekin kyytiin hypättiin.
Piranissa oli taas ensimmäinen homma löytää hostelli että saisi laukut jonnekin. Kotiutumisen jälkeen lähdettiin rantabaariin kylmille juomille ja siitä sitten pulahdettiinkin Adrian mereen uimaan, ensimmäinen kerta Adrian meressä ja mukavaa oli. Illalla käytiin syömässä äitin, iskän, Timon ja Venlan kanssa sekä äitin kanssa yöuinnilla.
Lauantaina lähdettiin Marjaanan ja Timon kanssa aamupalan jälkeen kulkemaan kohti bussiasemaa koska tarkoituksena oli mennä Italian Triesteen shoppailemaan. Matka kuitenkin lyheni koska Triesteen meni hankalasti busseja ja näin olleen päätettiinkin mennä vain Koperiin jossa tiedettiin olevan ainakin iso iso Hipermarket. Eihän me sitten käytykkään muualla kuin siellä hipermarketissa, koska senkin kiertämiseen meni useampi tunti ja kotiin palatessa olikin kassit täynnä kaikkea kivaa, joista kallein oli S. Oliverin t-paita (10.17e).
Kun palattiin takaisin Piraniin kävin äitin ja Ainon kanssa meressä uimassa ja suihkun jälkeen lähdettiin syömään. Ruoan jälkeen käytiin Timon ja iskän kanssa kaupasta vettä ja sitten taas pääsin käymään meressä. Illalla lähdettiin iskän ja äitin kanssa kävelemään ja kivuttiin ylös kattomaan Pyhän Yrjön kirkkoa (Stolna Cerkev Sv Jurija) ja sitten toista puolta alas Tartinin aukiolle (Tartinijev trg) kahville. Ja tietenkin käytiin yöuinnilla.
Sunnuntaina satoi vettä joten suunniteltu matka Portorožin hiekkarannalle jäi haaveeksi. Sen sijaan houkuttelin koko lössin kanssani sukellusmuseoon ja sieltä kotiin palatessa pyysin vielä äitin kanssani Sijajni Pop-näyttelyyn jossa oli mm. Andy Warholin, Robert Rauschenbergin ja Tom Wesselmannin töitä. Kun sieltä tultiin niin äitin kysyin että voitaisiinko me, Marjaana ja Aino vielä käydä kiertelemäsä vähän kauppoja. Me kuitenkin ohitettiin kaupat ja käytiin kurkistelemassa kirkkoon ja luostariin, joiden ohi kavuttiin vielä ylemmäs Pirania ja päädyttiin kaupungin vanhalle muurille.
 Muurilta oli upeat näkymät yli koko Piranin ja tietenkin pitä näpsiä kuvia sieltä.
Muurilta tie vei Pyhän Yrjön kirkolle jonka kellotornissa kävin vierailemassa muiden odotteassa alhaalla.
Itse kirkkoonkin halusin vierailulle ja sain sitten Ainosta seuraa itselleni. Palattuamme hostellille käytiin vielä viimesen kerran meressä uimassa, vaikka aika kylmä ilma olikin ja sen jälkeen mentiin syömään pizzaa sekä nostamaan rahaa.

Maanantaina matkustettiin Piranista Ljubljanaan ja saatiin viimeisien öiden majapaikka pensionaatti Lipido eli Penzion Pod Lipo sekin oli kaupungin sellaisella laidalla ettei oltu äidin kanssa edes vierailtu siellä. Taaskin huoneiden saannin jälkeen käytiin hieman jalkautumassa kaupungilla ja aivan ihanassa kakkukahvilassa kahvilla. Kaupassa taas menin sekaisin kaikkien kirsikan makuisten tuotteiden edessä ostin itelleni kirsikkajogurttia ja -mehua. Illalla vielä käytiin Timon, iskän ja äitin kanssa naapuri baarissa iltakahvilla tai no iskä ja Timo joi litran tuopit olutta.

Tiistaina lähdettiin keskustaan ja matkustettiin auto-junalla Ljubljanan linnaan ja siellä painatettiin Ainon kanssa itsellemme linnakolikot ja tietenkin pyörittiin hetken aikaa.
Paluumatka alas linnasta tehtiinkin sitten köysihissin avulla. Pidin Venlaa kiinni kädestä koko matkan kun hieman teki pahaa olla akvaariossa joka matkaa rinnettä alaspäin. (Miähän vihaan maisemahissejäkin.)

Paluu matkalla käytiin syömässä joen varressa pizzeriassa, jonka listalla on 101 erilaista pizzaa ja tietenkin pyörähdettiin hieman kaupoissa.
Illalla vielä käytiin hieman kuljeskelemassa ulkona ja osuttiin hauskaan Ratikkakahvilaan jossa käytiin iltapalalla. Muut söi purilaisia ja itse istuskelin tyttöjen kanssa lastenpöydässä ja sanoin vaan että voisin ottaa hot dogin, josta kukaan ei sanonu että se on 39cm pitkä.

Sen jälkeen käytiin vielä pensionaatin alakahvilassa kahvilla Ainon, iskän ja äitin kanssa. Kun palattiin sisälle niin jäätiin vielä iskän kanssa olusille patiolle jonne Timonkin tuli seuraksi.

Keskiviikko-aamuna lähdettiin kävelemään bussipysäkille josta lähtisi bussi eläintarhaan mutta kuski ilmoittikin että meidän olisi pitäny ostaa liput etukäteen. Se ei meitä haitannut, eläintarhaan pääsi kävellenkin ja matkaan meni noin 25min.

Eläintarhassa oli tietenkin mm. apinoita, maroja, karhuja, simpansseja (joista yhdellä oli porkkana pyllyssä), susia, seeproja, kirahveja ja siellä sai käydä silittämässä possuja sekä kilejä.
Siellä me käytiin myös syömässä (taivaallisen hyvää pastaa, joskin vähän suolatonta) ja viiden aikoihin käveltiin sieltä pois. Illalla käytiin vaan ruokakaupassa ja sitten lähdin iskän ja Timon kanssa naapuribaariin punaviinille.

Torstaina oli viimeinen kokonainen päivä Sloveniassa joten me käytiin suorittamassa viimeiset shoppailut (mm. kirpputorilla) itselle ja tuliaisiksi. Yhden aikaan me käytiin tyttöjen ja äitin kanssa kattomassa nukketeatterin (?) kellon lyöntiä ja heitettiin tyttöjen kanssa kolikot suihkulähteeseen. Illalla käytiin syömässä ja sen jälkeen istuttiin äitin, iskän ja Ainon kanssa ensin patiolla drinkeillä ja sen jälkeen bela kavoilla lähikahvilassa. Kun tultiin takaisin jäätiin vielä iskän kanssa olusille patiolle.