sunnuntai 21. huhtikuuta 2013

Lontoo 16.-19.4.2013
~Marjaanan kanssa~

Tiistai
Aamulla noustiin ylös viiden aikaan, aamupuuron ja -kahvin jälkeen lähdettiin lentoasemalle. Päästiin koneeseen ja matkalla ilmassa nautittiin Liisa-tätin tekemää sushia.
Gatwickin lentoasemalla ihmeteltiin milää päästään Lontoon keskustaan mutta lopulta sekin selvisi ja bussi vei. Victorian asemalta kuljettiin pitkä matka So Hyde Park Assaha hostellille, jonka kulmalla käytiin kahville sillä välin kun huone siivottiin loppuun.
Ovelta huoneeseen
ja peremmällä.
Huone osottautui oikein mukavaksi, mutta silti ruvettiin miettimään että missä käytäysiin tänään ja niin me lähdettiin taas kävelemään, määränpäänä tällä kertaa Westfieldin ostoskeskus. Matkalla poikettiin levydivarissa, josta lähti mukaan pino levyjä sekä Starbucksissa. Itse ostoskeskuksesta ei lähtenyt mukaan kuin Pugs no Drugs-kortti, kehys, neulepaita ja shortsit.
Hostelliin palatessa käytiin syömässä oikeat fish & shipsit sekä poikettiin Tescossa aamupala ostoksilla.
Illalla suihkun jälkeen maisteltiin perinteisiä Englantilaisia piiraita (liha sekä omena) ja etikkasipsejä.

Keskiviikko
Tänään herättiin ajoissa ja nautittiin pikakahvia sekä aamupalaa. Valmistautumisien jälkeen lähdettiin taapertamaan kohti British museumia.
Museo löytyi muutaman kaupan ja yhden ohi kävelyn jälkeen. Sisällä tuli nopeasti näkemisen ähky vaikka olikin hienoa nähdä muumioita ja muinaista kulttuuria.
Museo kierrettyämme päätetiin lähteä Oxford streetille kauppoihin. Primark osottautui mukavaksi uudeksi tuttavuudeksi ja sieltä lähtikin mukaan kengät sekä laukku. HMV:ltä löytyi pari Will Youngin levyä (vaikka kotona huomasinkin että toisessa oli väärä levy sisällä). Shoppailun välissä käytiin KFC:llä syömässä.
Hostellille palatessa innostuttiin menemään Hyde Parkiin piknikille kunnes kolea tuuli yllätti meidät.

Tuulta lähdettiin karkuun Hostellille, jossa hetki levättiin ennenkuin lähdettiin Paddingtonin asemalle Mark & Spencerin ruokapuotiin. Aamupala ostosten jälkeen tassuteltiin hostellille parantamaan haavoja ja yöpuulle.
Tosi kiva päivä, myöskin tosi pitkä. Paljon tuli käveltyä ja nähtyä.

Torstai
Aamulla kahvien ja syömisen jälkeen lähdettiin kävelemään kohti Natural History Museumia. Sen verran ajoissa oltiin että käytiin pyörähtämässä korttikaupassa ennen ovien avautumista.
Museo kierrettiin täysin (tai ainakin melkein) ja nähtiin T. Rex! Aikaa siellä meni 1½h ja ihmisiä alkoi virrata sisään enemmän vasta kun me oltiin jo lähdossä. Onneksi. Museosta mentiin lettukahvilaan kahville sekä letulle.
Kahvilla ollessa päätettiin että otetaan Oyster cardit koska kummankaan jalat ei enää kestänyt kävelyä. Käytiin ostamassa ne ja suhautettiin metrolla Trafalgar Squarelle.
Siitä käveltiin Oxford streetille ostamaan viimeisiä ostoksia ja tuliaisia. H&M:ltä löytyi Kermit t-paita, Mark & Spenceristä tuliaisia kavereille ja Primarkista kolmet housut sekä tuliaisia. Primarkista tullessa huomattiin että taivas oli revennyt joten hypättiin double-decker bussiin ja ajettiin hostellille viemään tavaroita.
Huoneessa Marjaana katsoi että Liverpool streetilla on turisti-info ja myös Spitalfieldsin tori. Ja niin me taas lähdettiin matkaan, metrolla matka taittui mukavasti ja perillä kuultiin ettei turisti-infoa enää ole. Hymytön setä antoi meille kuitenkin ohjeita kotimatkalle. Asemalta jalkauduttiin muodikkaaseen itä-Lontooseen ja aikamme  käveltyämme löytyi se Spitalfields-tori. Harmi vain että oltiin niin myöhään liikenteessä että myyjät oli jo keräämässä aarteitaan pois. Mintun värinen mantelimylly löytyi kuitenkin Suomeen tuotavaksi. Torin thai-ruokakojulla syötiin Dim sumia ja ankka&possu nuudeleita.
Torin kulmalta hypättiin taas bussiin ja hurautettiin keskustaan, tarkoituksena käydä kahvilla mutta päädyttiinkin John Lewis-tavarataloon ja Mark & Spencerille. Onneksi kahviakin saatiin ennekuin palattiin hostellille nauttimaan illalliseksi sushia ja sipsejä.

Perjantai
Tänään herättiin liian aikaisin, juotiin aamukahvit ja lähdettiin kohti Gatwickin lentoasemaa. Ensin mentiin metrolla Victuurian asemalle ja siitä junalla Gatwickille. Lentoaseman kauppaan saatiin kulutettua viimeiset punnat.
Konetta jouduttiin odottamaan ylimääräinen tunti mutta silti päästiin onnellisesti Suomeen ja kotiin.